بیماری های کبدی, مجله سلامتی

سیروز کبدی/ علت زردی چشم ها

زردی چشم

با علائم سیروز کبدی آشنا شوید

 

بیماری سیروز کبدی در مراحل اولیه بدون علامت بوده یا با علائم مختصری همراه است. بروز علائم در سیروز به دو دلیل نارسایی کارکرد کبد و افزایش فشار خون در ورید می باشد.

این علائم عبارتند از:

 

تجمع آب در شکم و پاها

یکی از علائم نشان دهنده بیماری سیروز کبدی تجمع آب در شکم و ورم اندام ها می باشد تجمع مایع در شکم یا آسیت بدنبال کاهش آلبومین خون افزایش فشار خون در ورید ایجاد میشود

 

اختلال هوشیاری

یکی از اعمال مهم کبد خنثی کردن سموم داخلی و خارجی است .یکی از این سموم آمونیاک است که در روده ها و نیز در داخل سلول های کبد ساخته میشود.

اثرات مخرب آمونیاک بر روی مغز سریع تر و شدیدتر از سایر نقاط بدن می باشد و در نتیجه وضعیت هوشیاری به اصطلاح هوش و حواس بیمار تغییر می کند.

در مراحل اولیه اختلال در خواب به صورت بی خوابی شبانه و خواب آلودگی و چرت زدن روزانه ،تغییر در خط و نگارش بیمار دیده می‌شوند و در صورت پیشرفت علائم بیمار دچار اغما می شود.

عواملی که باعث بروز چنین حالتی می شوند عبارتند از:

 

رژیم غذایی نامناسب

گوشت قرمز یکی از منابع اصلی تولید آمونیاک در بدن است لذا در مواقعی که شخص رژیم غذایی را رعایت نکرده و اقدام به مصرف گوشت قرمز حیوانی به مقادیر زیادتر از آنچه توسط پزشک توصیه شده است میکند ،ممکن است دچار اختلال هوشیاری شود.

البته این به معنای ضرورت حذف کامل گوشت قرمز نیست و باید از مقادیر متعادل استفاده کرد

 

خونریزی

به هر دلیلی که باشد می تواند سبب اختلال هوشیاری و اغما شود.

 

صدمات

هر نوع صدمه فیزیکی شدید به بدن نظیر تصادف زد و خورد و… باعث وخیم شدن حال بیمار و اختلال هوشیاری می‌شود.

 

عفونت به هر دلیل

استفاده نابجا از داروهای آرامبخش

اختلالات الکترولیتی در سدیم و پتاسیم خون

خانواده بیمار مبتلا به سیروز کبدی باید به محض مشاهده تغییر در خلق و خوی بیمار موضوع را با پزشک معالج وی در میان بگذارند.

 

 

خارش

صفرا ماده ای است که در کبد تولید می‌شود و در کیسه صفرا ذخیره می گردد.

همان طور که می‌دانید در داخل کبد  مجاری ریز صفراوی وجود دارند که از طریق آنها صفرا حرکت کرده و وارد مجرای صفراوی کیسه صفرا و سپس روده ها می شود.

از مواد اصلی صفرا نمک های صفراوی است. در موارد اختلال در عملکرد کبد، تولید و ترشح مواد دچار اختلال شده وتجمع این نمک های صفراوی به دلیل اختلال در این مجاری منجر به خارش می شود.

البته امروزه علل دیگری نیز برای خارش مطرح شده است که اساس درمان آن را تغییر داده است

 

زردی چشم ها و پوست

در مراحل پیشرفته سیروز کبدی چشم ها و سپس پوست زرد میشود .علت زردی چشم ها در نتیجه تجمع و افزایش غلظت بیلی روبین در خون است و به نوعی در کبد تولید و از طریق کلیه ها تصفیه می شود

 

عفونت

مبتلایان به سیروز کبدی که دارای تجمع آب در شکم هستند ممکن است دچار عفونت شکمی شوند که در این حالت انتقال باکتری ها از روده ها به داخل شکم اتفاق می افتد.

ضعف سیستم ایمنی بستری در بیمارستان و انجام اقدامات تهاجمی در بیماران مبتلا به سیروز بر خطر تشدید ابتلاء به عفونت ها می افزاید.

ابتلا به عفونت سبب بدتر شدن سطح آگاهی فرد و اختلال در عملکرد کلیه ها می شود

 

خونریزی

در نتیجه نارسایی کبد همراه با افزایش فشار خون و ورید پورت، تعداد پلاکت ها در خون کاهش می یابند و به همراه اختلال در تولید فاکتورهای انعقادی توسط کبد نارس امکان بروز خونریزی از بینی یا لثه ها و یا کمبود خود به خودی وجود دارد

بررسی تعداد پلاکت در خون و زمان انعقاد در این زمینه راهنمای درمانی خواهد بود

یکی از مهمترین خطراتی که بیماران مبتلا به سیروز را تهدید می‌کند خونریزی گوارشی است که اغلب به دلیل پاره شدن واریس اتفاق می‌افتد .

تقریباً تمام خونی که از روده ها منشأ می‌گیرند از طریق ورید یا سیاهرگ پورت به کبد رفته سپس از آنجا وارد ورید اجوف تحتانی و سپس قلب شده و در نهایت به سایر نقاط بدن منتقل می‌شود.

خونریزی مری

در بیماران مبتلا به سیروز، خون به خوبی از کبد خارج نمی شود و در نتیجه خون پس زده می شود.

یکی از راه‌هایی که خون می‌تواند به حرکت خود ادامه داده و وارد جریان عمومی خون شود ورید های اطراف مری در ناحیه اتصال آن به معده است.

در نتیجه افزایش فشار خون در این ناحیه وریدها متسع می شوند ( به اصطلاح گفته می‌شود واریس مری اتفاق افتاده است).

این واریس ها همان رگهای متورم ای هستند که در قسمتهای پایین مری ایجاد می‌شوند و مستعد پاره شدن و خونریزی هستند .

پس از پاره شدن این عروق شخص ممکن است دچار استفراغ خونی شده و یا اینکه پس از چند ساعت تا چند روز مدفوع سیاه بی رنگ دفع کند .

باید توجه داشت که واریس مری در ابتدا هیچ علامتی ندارد و تنها در صورت تشدید شدت آسیب کبدی و افزایش حجم این واریس ها امکان خونریزی وجود دارد .

تشخیص واریس مری و شدت آن با آندوسکوپی فوقانی امکان پذیر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *